Innstrandvegen - fra Bodø til Fauske
Den første kjøreveien i Nordland ble anlagt i Bodø på slutten av 1700-tallet. Den gikk fra handelshuset på Hundholmen (dagens Bodø sentrum) til kirka ved Bodøsjøen. Gården Hundholmen hadde gjestgiveri og kremmerleie for å betjene reisende i distriktet. 1801 bodde det 19 personer her, kjøpmann Christen Sverdrup med familie og tjenere. Hundholmen fikk kjøpstadsrettigheter 20. mai 1816 og ble skilt ut som Bodø by.
På kirkestedet Bodøe hadde prester, lensherrer, futer, fogder & amtmenn regjert skiftevis i ca. 500 år. I 1801 bodde det 71 personer her, bl. a. med amtmann Christian Torberg Hegge, distriktskirurg og lege ved sykehuset Johan Frederic Winter, professor i teologi, Bodø Eric Gerhard Schytte.
Mellom disse to stedene ble den første kjørbare veien i Nordland anlagt. Den var offisielt ferdig i 1798. Sannsynligvis fulgte den traseen som Gamle riksvei har mellom Snippen og Bodøgård. Denne veien ble seinere forlenget til fogdgården i Kvalvåg ca 1832. Den ble kalt Bodø Præstegjelds Bygdeveg. Den første tida gikk veien på sørsida av Bodin kirke. Videre gikk den omtrent der dagens Innstrandveien og Gammelveien ligger.
I 1870-årene begynte et større planarbeid for veier i Norge og i vårt område ble Innstrandvegen Bodø-Kvalvåg-Hopen stukket. I 1895 sto hele det 12 km lange veianlegget fra Kvalvåg til Vågan ferdig.
Viggo Eide fortalte videre om veien fra Vågsbotn i Skjerstad til Straumsnes i Fauske, om dampskipsruter, bruer, farlig veiarbeid, timeskjøring, bussruter og utvikling. I 1923 var veien til Fauske ferdig.
Veien Bodø-Fauske gikk over til riksvei 1. januar 1928 og fikk nummer 785. Natt til 12. juni 1965 ble de gamle skiltene byttet ut med Riksvei 80. I 2015 fikk hus og hytter langs veien adresse Bodøveien.
Hele historien om veien kan du lese i Viggos blogg, Tid&rom.